NorskFriluftsliv

Friluftsliv er ingen hobby, det er en livsstil!

Skal vi være venner?

• Publisert: 24.02.2015, 00:29
  • Skal vi være venner?
    skal vi leke sammen, du og jeg?
    Det å gå alene,
    det er så kjedelig synes jeg.

Vi kan være venner!
    Vi kan leke sammen, du og jeg.
    Kom og rekk meg hånden,
    så går vi sammen på vår vei.

Våren smiler til oss!
    Snøen smelter, blomstrer titter frem.
    Vi kan klinke kuler,
    sykle sammen hele veien hjem.

Men det aller beste, er når sommervarmen
    kommer her.
    Spise is og bade, ta en liten tur til måkeskjær.

• Publisert: 24.02.2015, 00:29
  • 0 kommentarer
  • Skiing in Norwegian mountains, the season is opened!

• Publisert: 12.02.2015, 21:10
  • Kategori: Blogg.
  • Planlegge den pørfekte ski sesongen i Norge er ikkje altid så like lett, for det vær og vind styre ein del. Toppturer og diverse fri kjøring er noe som krever litt planleging. Nå har no eg sett av neste veke til toppturer og fri kjøring. Pakking av utstyr og vri kompass nåla mot, Nordfjord er fra gammelt av det nordligste av de tre fogderiene i fylket Sogn og Fjordane. Blir ei uendlig lang reise for eg skal fra larvik til Haugesund først og så reise eg om Bergen og opp til Sogn og fjordane. Men med tanke på ei uke på ski å flotte fjell og så med mye pudder snø og gode vær meldinger må jo dette berre bli bra. Håper og få kjørt dei linjene eg har lagt ut i karte og muligens noen av dei eg tok i fjord. Har eg vell så vidt spikra sammen ein vekes tur til Hemsedal og men det blir noen veker til den kommer så dere skal få mer oppdtaring fra Hemsedal når det nermer seg.

Nå er det Sogn og fjordane så står først i køen, eller ikkje glømte forsten at eg skulle såve ute i ein gapehuk i natt. Men det er no berre eit lite prøve prosjekt, det ville extra som mange sier. Var på sesongens foto balade i daj blæ blæ tul og tøys.

Men då sjåast me på fjelle da, dette blir bra ;D

• Publisert: 12.02.2015, 21:10
  • What is life for you?

• Publisert: 11.02.2015, 23:45
  • Kategori: Blogg.
  • Ble fort ein ny tattoo då var ganske spontant 9. februar motiv og det meste var bestemt men. Er jo aldrig 100% klar for tattoo, men kjør på Borne Free eller ikkje. Det beste vi kan gjøre er og leve i dag og gå fram over. Vi ser til fortiden, men legger den bak oss. Vi er jo berre mennesker eller noe i den retningen der, me har alle våre feil men det handeler om og finne rett kurs igjenn. Vis ein skulle bomme litt gjøre noen feil så reis deg opp igjen for du kan klare det, det går bra.

LIFE IS AN, ADVENTURE OPEN, YOUR EYES. SOMETIMES YOU HAVE TO, LOSE YOURSELF TO FIND, YOURSELF.

Blei nå helst fornøyd, yeee god start ;)

• Publisert: 11.02.2015, 23:45
  • 0 kommentarer
  • Ikke overse drømmene dine.

• Publisert: 10.02.2015, 20:55

• 0 kommentarer
  • På Skrim Fjell i Snø hule.

• Publisert: 07.02.2015, 16:25

Sterk femer.

På Skrim Fjell i Snø hule.

Sekken pakkes nok ein gang, for vinter tur vær meldingane ser heilt fantastiske ut. Det er Skrim Fjell i Kongsberg (Buskerud) som er pekt ut på karte. Klokka står på vekking kl 08.30 Torsdag den 3 februar avreise frå Larvik kl 09.00. Motivasjonen er ikkje sånn ekstrem god etter, dårlig tur på Lifjell. Men la oss nå legge den turen bak oss og tenke nytt Skrim Fjell må jo berre bli magisk med noen justeringar i forhold til Lifjell. Pakker i bussen og fere av gårde cirka 1 og ein hall times kjøring frå larvik.

Første dagen er planen og gå 4-5 kilometer inn over frå parkeringa, været er heilt ubeskriveleg motivasjonen er på topp merkelig nok. Smøre med Swix blue extra heilt topp feste på ski og alt.

Etter 3km er det godt med ein lunsj pause og ingen ting slår ein kopp kaffe ute i det fri, den smaker mye betre på tur.

Turen den går vidare inn mot Ivarsbu dette er ei hytte som turist foreningen leiger ut til ein god pris. Så dei som vil på hytte tur kan benytte seg av, no som noen i tur gjengen min gjør. Men skal du var vil man så gjør som meg og Andres, Anders kommer på at han vil grave snø hule og såve ut. Vi jobber som gale med og få til den perfekte snø hule, det tar muligens 2 til 3 timer. Vi lager ei god to manns hule campar der for natta.

Tempen Ligger på 16- grader effektive,  så dette er friskt og godt. Anders såv vist litt dårleg.

Dag to 4 februar vi vaknar noen gonger i løpet av natta, men vi er vertfall oppe og går på beina klokka 08.00. Vi fere inn på Hytta og eter ein solid frukost med dei andre, legger ein plan for dagen. Tenkte vi skulle prøve å gå til Styggemann som ligger på 871m.o.h frå Ivarsbu til Styggemann. Det blir ein fantastisk tur i eit magisk vinter idyll. Være er godt i dag og ski er på topp og motivasjonen er god. Vi tar med oss dagstur sekker for planen er og gå til bake til Ivarsbu etter vi har vert på toppen på Styggemann. Vi kommer oss til topps så klart.

Toppen den kan alle nå! På toppen av (Styggemann 871m.o.h)

Ned over frå Styggemann tar vi og kjøre gjennom Lønnstøldalen noe som går veldig bra fin løs snø så det er berre koss ned over. Kommer ut heilt i enden på Støylevann så vi går over det på langs, så er vi til bake med Ivarsbu.

Koss med Pudder/Løs snø.

Vell framme på Ivarsbu klokka er blitt ein del mørke har lagt seg, er det på tide med ein solid middag. Menyen består av pasta/gryterett no som smaker godt etter ein fantastisk dag ute. På kvelden er det mimring og kaffi på kok. Tid for legge tid blir nok ei natt ute i snø hule, Anders trekker seg inn for han såv så dårligt ute. Eg kjøre på med ei natt til ute ikkje mye forandring etter første natta for meg. Søv rett og slett betre ute enn inn, merkeleg nok.

Efektive minus grader.

Dag tre det  står 5 februar på klokka, vakner opp kl 08.00 tid for mora kaffi og frukost, og ikkje minst pakke saman alt utstyr og begynne å tenke på hjem tur. Vi har cirka 4-5 km og gå for og komme til bake til parkeringen. Klokka 10.40 er alt på stell klar til avreise, vi tar ein liten lunsj pause litt før vi har 1km igjenn cirka. Den består av varme viner pølser på termos no som er heilt topp. Etter ein rak stopp kjøre vi på til parkerings plassen utan stopp og styr pakker inn i bussen. Slitne og ferdige vi setter oss inn i bussen.  God tur mye trøkk og fatastisk folk med på tur da blir det bra. Takk til alle som bidrog til og gjøre dette til ein heilt super tur.